15 16 en 17 mei

18 mei 2017 - Limoges, Frankrijk

15 16 en 17 mei.
dus: in alle vroegte naar Le Richardais, een gat met drie huizen. zelfs de monteur ziet er geen gat in. een klein gedrongen mannetje, met flaporen en permanent geluid, een ampèremeter, caravannetje in- caravannetje uit, ..... helaas: na een dik uur geen oplossing.
die oplossing hadden wij intussen zelf al bedacht, telkens de accuklemmen eraf, pas als de mover in actie moet komen er weer op. en 's nachts aan de prikpaal lekker vullen.
20 eurootjes, en een hand: au revoir.
naar de internet/ mifispecialist in winkelcentrum " La Madeleine". alsof het er niks kost, zelfs op maandagochtend een rij wachtenden voor de Orange-ingang.
nu wèl met paspoort gewapend, lijkt fluitje van een cent???.....echter....na 2( let wel !twee!!) uur naar buiten met een spiksplinternieuwe 4G mifi anderhalve gieg, een Orange prepaid ,en "pppf pppf " 4 kampeerovernachtingen armer.
en hoezo een nieuwe? blijkt dat mijn eigenste mifi niet unlocked is......slechts geschikt voor vodafone. nou ja.!!
bammetje op de parkeerplaats van "La Madeleine" , volgende kampong uitzoeken..... wat kilometers betreft komt Nantes aardig in de buurt.
217 km, als de brandweer, half drie aan de poort. drie wachtenden voor ons: balie om "trois heures" ouvert. half uur geduld.
leuke plek, zonnetje, kant-en-klaarkip van de Carrefour ( niet te meppen, dus er snel klaar mee).

de 16 e.
de douches.... kijk nou!! een complete badkamer, super modern, met wastafel, spiegel, afvalbakje, wel plaats voor tien people.
na de zéér copieuze maaltijd van gisteravond , agenda in de aanslag..... wat /waar en wanneer gaan we waar heen? plan A ( san sebastian) laten we varen, plan B ( Pyreneeën) komt boven drijven.
de vrolijkjes staan al gesettled aan de spaanse kust: of wij? en zo ja!! wanneer?? wij denken te arriveren aldaar? kunnen ze het plekkie naast hun vastleggen..
we weten het nog niet, maar volgens bartje, zou het rond de 22/23 e kunnen zijn.
"weer on line"  geeft een paar dagen van dipweer aan, op donderdag en vrijdag.
gaan we ook wel overleven, voorlopig vandaag verder naar Limoges, of dicht in de buurt.
355 km richting zuiden. kastelencamping, in Bonnac-la-Cote. geven het juiste adres aan onze frederik door en gááán.
grote weg, betalen, maar schieten lekker op. en passant de tank en de buik vol......wel vreemd: wij moeten toch?  richting Limoges?? , geven de wegwijzers naar links aan???? wij moeten naar rechts......frederik weer eens van het padje? blijven in hem geloven, dus gewoon doen wat ie zegt.
intussen !!die mar!! oppert een andere camping te kiezen, meer op de route en dichter bij Limoges. Frederik krijgt een nieuwe opdracht. of ie daar nou de pest over in heeft, of dat ie ECHT van het padje is, hij laat ons van de autoroute afgaan, en duidt vervolgens een handvol piepkleine D-weggetjes aan in de middle of nowhere. zo smal, passeren nagenoeg niet mogelijk. na een kwartiertje is onze aar het meer dan zat, gaat slinger de slang back to the highway. kilometers om....

"wat is er toch mis met onze tomtom,
gaat nooit recht op zijn doel af,
rijdt ALTIJD weer om"

(zou onze fré nou echt een groot aandelenpakket  hebben bij een of andere olieketen)
het is tegen vieren, intussen wijst de thermometer 30 graden , als we het hek binnenrijden. herkenning! ooit hebben we hier eerder gestaan. serene rust, mooie plekken en gastvrije ontvangst. leuk zwembad, maar eerst de binnenkant eens ff nat maken.

woensdag 17
niks erger dan een ijskoude douche, een waar minpuntje op deze leuke camping.
eindelijk ...... lukas mag van stal wegens, ha ha, uitstekende omstandigheden,
prima weer en rustige dunne weggetjes.
gewapend met de camera's en - niet te vergeten- de  michelinkaart. want in verdwalen blijven we ware meesters.
mooi groen, bomen, weilanden met beeldschoon limousine vee, akkers.....maar nooit niet een leuk oud authentiek dorpje te bekennen. een terrasje? niet gezien! maar oke, we zijn een straatje rond, lukas is weer eens in de " wielen"  en zo wie zo genieten we van scooterritjes.
opeens!! twee dikke grote franse motoragenten..... of we maar ff willen stoppen.
oh? wel? parlez  vous francais? nou wel een tres tres tres petit peu, mesieur.
wijst naar mijn hellempie, noemt het een gevaarlijk speelgoed ding, is verboden, boete €90 op zijn minst. hè nou! hoe  verbaasd kan ik kijken.....de gendarmes leggen uit: dangereux, geen keurmerk, kijk mesieur heeft een goeie ( ja spikkie nieuw, een verjaardagskado) .....
maar we zijn er nog niet! mesieur draagt geen handschoenen. nee, en? ook veplicht, ook met keurmerk. kosten: €90. het moet toch niet gekker worden. en.. o ja rijbewijs?
in de  caravan!  mooi boeltje, zo bij mekaar.
beetje frans/engels/ nederlands parleën, onwetend/ onschuldig kijken...... voor deze keer GEEN boete. ppppfffff..... merci messieurs, bonne journée.
van de weeromstuit  niet naar de Spar, maar linia recta naar de kampong.
arie alleen aan de boodschap met de trajet.
lekker maaltje met aries zelf gedraaide ballen en een bietensalade. vooraf meloen met ham.
nog ff een dingetje met onze frederik jan....adres van de camping in Foix ingetyot: op de kop af 325 kilometer. dan doe je:" rijden maar! "en zie daar!! 387 kilometer te gaan.
wellicht een piepklein foutje: try again!! idem. is het raar? of ligt 't aan ons.

1. Jan hulsman:
    18 mei 2017
    Aat, heb je goed gekeken of je in de TOtOm wel hebt geselecteerd:
    Routeplanning>neem altijd de snelste route en NIET VERMIJD SNELWEGEN maar OOK NIET aankruisen Tolwegen en meer van die dingen.
    Is bij ook wel eens fout gegaan want ik wilde ook eens binnendoor maar was dat daarna vergeten uit te zetten.
    Om te kunnen internetten zonder MIFI app., die het ook niet deed, je kan ook je internet van je telefoon gebruiken, je maakt van je GSM een hotspot.
    Volgens mij gaan jullie pas op de terugweg naar Parijs is het niet??
  2. Pian:
    18 mei 2017
    julli maken ook altijd wat mee he,wel leuk voor dit vakantie boek.
    Zijn er nog wel mensen die reageren,ha ha.
    Tom Tom,helm,etc.
    Maar je maakt wat mee,
    Groetjes van ons uit Spanje....
  3. De Steentjes:
    18 mei 2017
    Gelukkig dat jullie onderweg zo veel beleven en meemaken anders wordt het wel een saai reisverslag. Nog veel plezier en geniet van het mooie weer.
  4. De beren:
    19 mei 2017
    Wat een verhalen weer vriendjes. Heerlijk lezen hoor..Zooo blij dat wij nu de elektrieke fietsen hebben ..geen helm en geen handschoenen ( hihi). Nee hoor,grappie, zijn nog steeds dol op de scootpik.
    Geniet gewoon weer verder he..met dikke reis knuffen van de bijna "pappa en mamma" beren.