18, 19 en 20 mei

21 mei 2017 - Foix, Frankrijk

18 19 en 20 mei
 wewe de 18e op donderdag
met bakken....... nou ja,  voorspeld, dus geen verrassing, maar hinderlijk.
het foefie met de moovie werkt prima, in no time aangekoppeld en riju maâ.
precies op de enige droge zonnige plek in heel douce france: ons bammetje. blote
t-shirt, ìn de soleil ..... alle hoop op beter weer.
nog niet gedacht, maar net weer op weg: met bakken!
alles autoroute, geen opstoppingen, als een zonnetje in de gietregen.....
Foix! we zijn er!! maar.... rijden blijkbaar de camping voorbij tot in het stadje, ?? what's going on? deze keer treft onze fré geen blaam, het woordje "centrum" ingevoerd, dus centrum en geen camping.
paar kilomtertjes terug: " camping du lac". leuke plek, maar wachten even met installeren, nog steeds regent het pijpenstelen.
eten easy: de tweede portie arie-ballen en de overgebleven bietensalade.

19 mei vrijdag
arrive.!! ... in het stadje. MARKT! leuk, zegt mar, bah zegt aar. gelukkig voor hem!
hoogste tijd om op te ruimen.
Foix, aan de voet van de Pyreneeën (  zien boven op de toppen nog sneeuw ), gelegen in Ariège, zo heet het district.
een mooi, goed bewaard gebleven middeleeuws kasteel ergens heel erg  boven op een rots bij onze lieve heer op schoot.
dat gaan we eens ondernemen vandaag, hoewel mar tegen het naar boven gaan behoorlijk opziet. maar wat blijkt?: fluitje van een cent, zo'n heen en weer pad, waardoor je langzaam maar zeker tòch boven komt.
betalen! ( geen reductie voor de oude mens, he nou!).kasteel is puntje gaaf , zelfs een bed van Henri de zoveelste ( na een reconstructie van maar liefst drie jaar) staat nog op één van de bovenste verdiepingen mooi te wezen.
alleen de trap er naar toe!! heb sterk het vermoeden dat alleen de lenige, waaghalzerige, jonge minnaressen deze " trap"  durfden te nemen. pppfff eng! en arie in geen velden of wegen te zien, dus moederziel alleen de wenteltrap naar boven op handen en voeten.
gelukkig was mijn schat wel in de buurt om met afdalen vlak voor me te  lopen. (ben bang dat ik er  anders NOG gestaan zo u hebben.)
terug in de stad, wat een snoezige, middeleeuwse straatjes en pandjes. kleine terrasjes.... maar? ... waar is nou dat verdomde " bureau de tourisme"? overal aanduidingen, nergens te vinden! een franse madam, helpt ons uit de brand: piepklein onopvallend winkeltje..... inderdaad "onopvallend", zijn er drie keer langs gelopen.
info over eventuele wandeltochtjes of andere highlights.
kaartje voor de drie kleinkids, postzegels bij de concurrent, op een terrasje ( ìn de zon), biertje/glaasje azijn en een verhaaltje op de kaarten.
boodschap bij de LEADER PRICE, groot, veel keus, inslaan voor drie dagen.

zaterdag 20 mei
aanrader van de tourisme-meneer: schitterende wandeling vanuit het dorp, volg de gele aanduidingen. niet zo heel zonnig, goed weertje om in beweging te komen.
auto bij de oude brug, zien meteen al zo'n dikke gele streep op de muur. dat moet ie wezu.
10 meter omhoog, 5 meter op adem komen. ( bis...bis) steil, zo steil, kan het niet na vertellen
en nooit niet een glad stukkie. zelfs aar vindt het een behoorlijke klim.
niet dat ie nou zo super geoefend is, maar meer energie van huis uit, zeg maar.
enfin, komen toch nog wat people tegen, waarvan één een jong stel met een visla ( hond voor de niet ingewijden), pppfpppf "steep" ....zoals ze puften.
 half uur verder, van 380 meter naar 510 meter geklommen. lijkt peanuts, maar
-geloof me- het is pittig.
donkere wolken komen onze kant op, we besluiten ( en niet alleen daarom!) terug te gaan. zelfs het afdalen met al die losse keitjes valt niet mee.
met letterlijk knikkende knieën terug... bij de brug.
voor de afkick straatje lopen door het centrum, en geloven of niet: wederom MARKT op het stadsplein, maar nu ouwe rotzooi, of wel "vide grenier" ( zolderopruiming) of wel "vlooienmarkt".. arie weer niet bliede, terrasje, pressionnetje/ géén glaasje azijn maar cola zero. en mar een wippie op en  neer de markt. wat een t....ring zooi zeg.
pas laat in de middag komt " soleil" echt te voorschijn, vast een voorbode voor morgen, nl voorspelling: zonnig en 26 graden. en nul procent kans op regen.

1. Pian:
    21 mei 2017
    Zoals jullie weten,na regen komt zonneschijn.
    Maar jullie zijn nog jong en de dagen niet zat.
    Klimmen,klauteren,wandelen....tweede jeugd en de romantiek?
    Gezellig weer de verhalen.
    Doe verder voorzichtig en een gezellige vakantie verder...
    Pim was verbrand,en lag gisterenavond te klappertanden in zijn bedje.
    Eigen schuld he,overal insmeren.....
    En als je in de zon wilt,dan niet te lang met die wind.
    Groetjes van ons in Spain.
  2. Hans en Ruud:
    21 mei 2017
    Hoi beiden, we sturen een deel zon jullie kant op, daar is hier wat teveel van..... Heb vooral een heel leuke tijd daar!
  3. Marianne Bakker:
    21 mei 2017
    Nou nou, ik vind het best dapper hoor al die klimmetjes van jullie.
    Leuk die oude dorpskernen met marktjes. Inderdaad zijn rommelmarkten niet voor niets zo genoemd. Geniet er lekker van en hopelijk ook met mooi weer. groetjes.
  4. De beren:
    21 mei 2017
    Wow..Wij lopen de benen uit het lijf met de Sjefke,maar jullie "kenne er ook wat van zeg.Dikke complimenten..Voel ongeveer jullie kuiten nu.
    Geniet van de zon,die er nu echt is he aan het meer.
    Met een dikke knuf van Sjefke.
  5. De Steentjes:
    22 mei 2017
    Jullie zijn zeker al aan het oefenen voor de IBMMM'tjes dag. Dan staat ons straks wel wat te wachten, gaan dan ook maar vast
    in training . Na regen komt zonneschijn, dus komt allemaal goed. Geniet ervan.
  6. Denise:
    22 mei 2017
    Op naar het Spaanse land! Blijf genieten!